zaterdag, december 20, 2008

Dus... hoe bevalt Nederland nou?

Intussen zijn we al een paar weken in Nederland. Hoe bevalt het hier nou na 2 jaar weg te zijn geweest?

Eigenlijk voelt het best vertrouwd, net of we nooit weggeweest zijn. Het weer terug zien van familie en vrienden is natuurlijk erg leuk, en we merken nu dat goede vriendschappen gewoon weer doorgaan waar je gebleven was al zit er 2 jaar tussen.

Emma heeft al druk gebruik gemaakt van de fiets. Fietsen vindt ze heerlijk, maar in Christchurch is dat levensgevaarlijk (aparte fietspaden hebben ze nog nooit van gehoord) en ze hebben in NZ alleen maar van die mountain-bike achtige fietsen, niet van die stadsfietsen waarop je rechtop zit. Ook hebben we al flink gewinkeld. Vooral kleren voor Tobin zijn hier erg goedkoop vergeleken met NZ - als je de kosten van de vlucht niet meetelt :-)

We doen ons ook tegoed aan alle lekkernijen die we de afgelopen 2 jaar hebben moeten missen. Zo heb ik intussen zo veel Fou Yong Hai, Babi Pangang etc. gehad dat ik voor de komende 2 jaar wel weer genezen ben van Chinees-Indisch eten. De stroopwafels en visjes van de markt smaken uitstekend (niet door elkaar overigens), en ook de goulash- en satékroketten gaan er goed in.

Er zijn wel een paar dingetjes, maar die zijn niet zo wereldschokkend. Emma viel het meteen weer op dat de huizen hier zo hutje mutje op elkaar staan. In NZ is bijna alles vrijstaand en dat vinden we toch wel wat prettiger.

Ik had zelf verwacht me te ergeren aan de drukte, maar dat valt wat mij betreft heel erg mee. Ook het continue in de file te moeten staan gaat door de financiële crisis niet door. Zelfs het eeuwige Nederlandse gemekker op van alles en nog wat vind ik momenteel wel meevallen. Maar misschien komt dat omdat Wilders en Verdonk intussen goed genoeg geïntegreerd zijn dat ze niet alle praatprogramma's meer beheersen.

Het internet doet het hier tenminste een beetje snel, uitzendinggemist streamen lukt gewoon! Emma's ouders hebben nu digitale TV, dat is allemaal erg leuk en interessant, maar ik merk dat we voor een hoop programma's toch gewoon de analoge kanalen gebruiken. Dat is een stuk sneller, en ik hoef echt niet alle poriën op de neus van Jeroen Pauw te kunnen tellen in HD. Bij films is het natuurlijk wat anders, maar ja, films kunnen we ook in NZ bekijken dus dat doen we niet hier.

Nee, we genieten lekker van de kinderboerderij achter het huis, de lampjes van de kerstboom in het donker 's ochtends, de lichtjes in de stad, de schaatsbaan op het plein, de kerstmarkt, al het kneuterige dat ons zo lekker Nederlands maakt.