vrijdag, januari 02, 2009

Even een pakketje versturen

We hadden in de afgelopen paar weken zo veel lekkers en nuttigs en cadeaus vergaard, dat we in totaal op 57 kg bagage uitkwamen, terwijl we maar 50 kg mochten meenemen. Nu doen ze over 5 kg overgewicht meestal niet moeilijk, maar 7? Het punt is dat als je het te gek maakt je waarschijnlijk terug moet tot het officiële gewicht terwijl als je er een beetje over zit ze niet moeilijk doen.

Ik had daarom even gekeken op de web site van de TPG om te zien wat een postpakket van 5 en 10 kg kostte. 10 kg kostte 35 Euro via het economy (zeepost) tarief, en dat was nog wel te doen. Dus we hadden besloten om een postpakket van 10 kg mee te nemen naar het vliegveld. Als het mee mocht dan hadden we geluk, zo niet zouden we het meegeven aan Emma's ouders om op te sturen.

Zo gezegd zo gedaan. Keurig een pakket van 9,7 kg gevuld met boeken, Nederlandse kinderDVDs, stroopwafels, K&G koffie, kikkers en muizen, enzovoort. 2 Januari, de dag dat we 's avonds zouden vliegen, ben ik nog even naar het postagentschap gegaan om het pakket te wegen om te zien of het echt wel onder de 10 kg was, en om de porto nog even bevestigd te krijgen.

"Ik kan voor dit gewicht geen economy invoeren, dus de porto is 57 Euro", zei de man op het postagentschap droogjes. Huh? Had ik het nou helemaal verkeerd dan?

Thuisgekomen maar eens even met TPG gebeld. Ja, er waren wel veranderingen maar ze wisten niet precies welke want de web site was nog niet geüpdatet. Zucht. Ik heb ze toen maar even uitgelegd dat ik over een paar uur zou vertrekken dus het toch wel even zeker moest weten voor die tijd. Na wat nagevraag bleek dat TPG het hele economy tarief had afgeschaft PER 1 JANUARI. Dus inderdaad, 57 Euro moest het worden. Maar dan zouden we het ook wel met een week hebben ipv. in 8 weken.

Nou, laat maar. We hebben dus hals over kop het pakketje leeggehaald en half in de koffers gestopt en de andere helft maar aan de familie uitgedeeld. Kanis en Gunnink koffie is erg lekker, maar niet zo lekker dat we daar 57 Euro portokosten voor overhebben.

En dan te bedenken dat als ze het gewoon hadden aangekondigd, dan hadden we het 2 dagen eerder nog voor de oude prijs kunnen opsturen. En zelfs op 2 januari stond de oude prijs dus nog op de website. Stelletje afzetters. Als we in NL zouden wonen zou het een leuk gevalletje zijn voor Kassa (als de oude prijs nog geadverteerd wordt moeten ze het er ook voor leveren). Maar ja, vanuit NZ wordt het me toch een beetje teveel gedoe.

Dus lieve familie, ik hoop dat de koffie en de speculaaspop lekker was :-)