zondag, maart 18, 2007

Water?

Kom ik bij onze pas nieuw gekochte wasmachine om de was eruit te halen, staat er de zeer informatieve aanduiding 'E10' op het display. Wat zullen we nu krijgen, net nieuw en nu al errors gaan geven? Dan maar even in de handleiding opzoeken wat E10 betekent. E10 betekende water-fout. Ik zal toch niet vergeten zijn het kraantje aan te zetten? Nee, kraantje was open. Wasmachine maar weer aangezet. Harde zoem. Dat doen ze meestal als er geen water binnenkomt. De wasbak gecheckt. Geen water! Geen druppeltje! Een beetje een borrelend geluid, dat was alles.

Nou zit hier in NZ de hoofdkraan van het water normaalgesproken buiten het huis, in de stoep vlak buiten het hek. Daar kan iedereen dus gewoon bij. Ik dacht dat er misschien een of andere lolbroek de nieuwe Nederlande buren even een inwijding wilde geven en de kraan had dichtgedraaid. Maar ook die kraan was open. Tja, wat nu? Ik wilde net gaan douchen, en, nog veel belangrijker, Emma wilde net koffie gaan zetten. Dat viel dus in het water.

De brievenbus nog even gecheckt voor een kaartje “sorry mensen, maar zaterdag gaat het water eraf”. Maar nee, niets van dat al. Nou, ik heb toen de kraan maar hard open gezet zodat we snel genoeg zouden merken wanneer het water weer terug kwam. Al met al na een uur of twee hadden we weer water.

In NL vliegen de schadeclaims je om je oren, maar hier doen ze daar niet moeilijk over. In Ashburton krijgt mijn vader ongeveer een keer per jaar een briefje dat ze bezig zijn met onderhoud aan de elektriciteitscentrale en dat ze daarom op die en die datum tussen 10:00 en 17:00 (!) waarschijnlijk geen stroom hebben. En twee uur het water eraf is het blijkbaar niet eens waard om even aan de bewoners te melden... ze merken vanzelf wel wanneer het water weer aan gaat... Wat flessen reservewater is dus geen overbodige luxe :-)

Labels: