woensdag, januari 31, 2007

De nieuwe baan bevalt goed

Ik ben intussen 3 weken aan het werk voor Dynamic Controls en ik moet zeggen: het bevalt me uitstekend. Hartstikke leuk team, en leuk werk. Er werken zelfs twee andere Nederlanders :-) Maar dat is ook niet zo verwonderlijk, ik heb me laten vertellen dat in ChCh 14% van de bevolking Nederlands of van Nederlandse afkomst is (in de rest van NZ is dat ongeveer 7%).

Als technisch auteur moet ik handleidingen gaan schrijven. Ik ben in het bedrijf de technisch auteur, dus ik heb een hoop vrijheid en kan dingen gaan indelen zoals ik ze zelf wil. Dat is natuurlijk best leuk, want je krijgt best een redelijke verantwoordelijkheid.

Ze waren toen ze me aannamen bang dat mijn Engels niet goed genoeg zou zijn om handleidingen te schrijven, maar intussen is het duidelijk dat de handleidingen zoals ze nu zijn veel te ingewikkeld Engels bevatten om door buitenlanders begrepen te worden (en in Europa heeft 90% van hun klanten Engels als tweede taal). Ze gaan dus waarschijnlijk overstappen op zgn. "simplified English", een internationale luchtvaartstandaard om ervoor te zorgen dat je handleidingen niet verkeerd begrepen worden. Dat kan best ver gaan. In China had bv. een technicus in een handleiding gelezen dat hij een hendel 1 1/2 keer moest omdraaien. Hij begreep dat hij de hendel een half keer moest omdraaien. Gevolg: flinke schade. En wie is er dan verantwoordelijk? Slecht lezen of slecht schrijven? Dat invoeren en kiezen van van de simpele standaard (er zijn er verschillende) wordt helemaal aan mij overgelaten. Dat is dus best een leuke uitdaging.

Dynamic Controls ligt trouwens wel precies aan de andere kant van Christchurch als waar wij nu wonen, maar ook maar 2 straten vanaf waar Emma werkt! We kunnen dus lekker carpoolen samen. Enige nadeel is dat als er eentje eerder naar huis mag (en vooral Emma mag dat vaak) dan kan dat dus niet als de ander niet ook eerder naar huis kan. Ach ja, het spaart wel een auto uit. En het is wel zo gezellig in de auto.

1 Comments:

At 03:01, Anonymous Anoniem said...

Een HOOG begaafde zoon van prof. Jurg moest mij een keer iets uitleggen over iets waar ik geen fluit verstand van had en zei toen: ik moet het aan jou uitleggen zoals aan mijn nichtje van 7 jaar (voor zijn gevoel, of hij kende maar 2 nivoos kan natuurlijk ook, -). Dus als je als criterium neemt dat een 2e klasser lagere school kind het moet kunnen snappen zit je altijd goed! (In sommige landen hebben de mensen inderdaad niet eens lagere school afgemaakt, misschien was dat bij die chinees het geval en moet je dan zeggen 1x rond, daarna nog een halve keer rond) Veel plezier en ik kan me herinneren dat je dit ook ooit als stage gedaan hebt? groetjes Yola

 

Een reactie posten

<< Home