vrijdag, augustus 10, 2007

Hypotheekperikelen

En toen kregen we een mail van onze advocaat. De rente van de centrale bank was sinds het tekenen van de hypotheekpapieren al 4x een kwart procent omhoog gegaan en onze hypotheekverstrekker vond het nu wel welletjes. Het percentage dat ze ons origineel hadden aangeboden en waarvoor we hadden getekend moest omhoog. OK, om ons tegemoet te komen zouden ze het maar een half procent ipv. een heel procent omhoog gooien, en hoefden we ook niet de wijzigingskosten te betalen (wat je normaalgesproken zou moeten betalen als je je hypotheek wilt wijzigen, bv. meer of minder per maand betalen of extra aflossen). Dat was toch best wel een goeie deal vonden ze zelf.

Eh… sorry, maar zij willen het veranderen en dan schelden ze ons uit coulance de wijzigingskosten kwijt? En de rente waarvan de hypotheekadviseur meerdere malen had gezegd dat die na het tekenen zo vast stond als een huis moest veranderd worden? Jaaaa… wij zijn wel gek maar niet goed. Eh... niet goed maar wel gek. Eh… we waren het er niet mee eens.

Dat is trouwens wel opvallend hier. Klantenservice is hier òf stukken beter dan in NL, òf stukken slechter. Een middenweg is er niet. Sommige bedrijven proberen je een oor aan te naaien waar je gewoon versteld van staat, en vaak nog intrapt ook omdat je gewoon te verbluft bent om er ad rem op te reageren. Nieuw Zeelanders zijn i.h.a. te laid-back om er stennis over te maken dus die laten het vaak gewoon over hun kant gaan. En daar maken veel bedrijven dus heftig gebruik van.

Maar goed, verbluffend als dit was, dit wilden we toch niet zo maar op ons laten zitten. Ons bent Nederlanders en ons bent zûnig. We waren in eerste instantie eigenlijk behoorlijk kwaad, en onze neiging was om maar gewoon een andere hypotheekverstrekker te nemen. Maar ja, de rente bij de anderen was ook een procent omhoog dus daar zouden we niet zo veel mee opschieten. In de tegenaanval dan maar. Aan de advocaat haarfijn uitgelegd hoe de wok in de steel zat. Hij heeft toen een briefje met anderhalf A4 aan tekst aan ze teruggestuurd met de redenen waarom hun eis niet houdbaar was.

Wij maakten ons al klaar om naar de NZ’se versie van Kassa! te schrijven maar na een paar weken wachten kwam het verlossende woord… alles werd teruggedraaid en bleef bij het oude! Daar waren we wel blij mee want dat scheelt toch zo’n 800 Euro aan rente over de twee jaar dat de hypotheek is vastgezet. Maar ze zijn nog niet van ons af want we gaan ook nog proberen om onze advocaatkosten van ze terug te krijgen. Dit grapje heeft ons namelijk ongeveer 300 Euro gekost, om iets te krijgen waar we toch al recht op hadden.

Ik denk dat ze bij onze hypotheekverstrekker de naam Timmerman nog lang zullen onthouden :-)