zondag, mei 20, 2007

Gebouw-inspectie

Als je hier een huis wil kopen en daarop een bod wilt doen moet je aan de geldigheid van dat bod altijd een paar voorwaarden stellen, als je wilt voorkomen dat je later in de problemen komt. De meest gebruikelijke voorwaarden zijn hier:

  • een kadaster check of de afmeting van het land klopt en of er vergunningen zijn verleend voor alle gebouwen die erop staan,
  • het kunnen verkrijgen van een passende hypotheek, en
  • een bouwopzichter het gebouw laten inspecteren op gebreken.
In het bod op het huis laat je een clausule opnemen waarin deze voorwaarden worden gesteld. Je hebt dan 10 dagen om de voorwaarden geregeld te krijgen en het bod te bevestigen. Gedurende die 10 dagen mag de verkoper geen bod van iemand anders accepteren. Als je het bod niet bevestigt voor de vervaldatum, is het bod in principe ongeldig en kan de verkoper ervoor kiezen om met iemand anders in zee te gaan.

Aangezien dit huis bijna 100 jaar oud is en je je dus kan afvragen in welke staat het nou werkelijk verkeert (het zag er wel goed onderhouden uit, maar wat zit er achter de verf?), hebben we besloten om alle drie de voorwaarden (dus ook de gebouw-inspectie) in het bod op te laten nemen.

Zo’n gebouw-inspectie kost ruim 200 Euro, maar vergeleken met de prijs van het huis is dat vrijwel niets en het kan voorkomen dat je een miskoop doet. Bovendien, als je ziet wat je ervoor terugkrijgt: de beste man is rond het huis, op het huis, in de vliering en onder het huis geweest. Vervolgens kregen we een 40-pagina tellend rapport met foto’s en een uitgebreide beschrijving van de staat van het huis.

Zoals verwacht was er het een en ander mis, maar niets dat zo ernstig was dat we het niet meer zagen zitten. Dus de gebouw-inspectie kunnen we afvinken :-)