vrijdag, juni 20, 2008

Niet goed voor de heimwee

Ik ben nooit een echte voetbalfan geweest. Ik heb in Eindhoven gewoond en onze huisclub was PSV, die menige competitie als winnaar heeft afgesloten. Daar had ik dus erg blij mee kunnen zijn, maar ik werd er niet warm of koud van. Sterker nog, ik vond meestal dat je er meer lasten van had dan lusten.

Maar zoals menige Nederlander vond ik wedstrijden van het Nederlands Elftal, en dan met name WK en EK wedstrijden, toch meestal wel leuk om te volgen. Hoewel ik er zelf als saaie piet nooit aan meedeed moest ik altijd wel lachen om de oranje T-shirts, gezichten, straten, vlaggetjes, toeters, wuppies en tribunes. Nederlanders kunnen best wel een feestje bouwen als het nodig is.

Dit in schril contrast met NZ. Hier is rugby en zeilen ongeveer net zo populair als voetbal in NL. Afgelopen jaar zijn het WK rugby en de America's cup (een erg belangrijke zeilwedstrijd) gespeeld, maar het land stond nou niet bepaald op zijn kop. Als we het niet op het nieuws hadden gezien, zouden we er vrijwel niets van hebben gemerkt.

Toen we dus tijdens het EK de het volledig oranje gekleurde Bern en de welpies-reclame van AH op het internet zagen moesten we toch wel even met weemoed terugdenken aan het NL dat op zo'n leuke manier compleet idioot kan worden. Als we van tevoren hadden geweten van de welpies en de brulshirts hadden we er wel eentje door de familie laten opsturen, want het is natuurlijk wel erg melig om hier in NZ tijdens het EK met zo'n welpie op je auto rond te crossen.

Maar ja, als we er nu nog een laten opsturen liggen we er waarschijnlijk al uit voordat hij is aangekomen. Dus moeten we het hier maar met de radioverslagen doen. RADIOVERSLAGEN?? Yep. Het EK wordt hier alleen op betaaltelevisie live uitgezonden, en die hebben wij niet. Ik was al erg blij om te ontdekken dat de NOS de wedstrijden live op Internet uitzond, maar het blijkt dat je die streams alleen maar binnen NL kunt bekijken. Dat houdt dus in dat de mensen die het EK al op HD-TV, digitale TV en de kabel kunnen bekijken het ook nog eens volledig overbodig live op Internet kunnen zien, maar dat mensen zoals wij die voor Nederlandse TV van Internet afhankelijk zijn buiten de boot vallen.

Maar niet getreurd, gelukkig worden de wedstrijden ook live via Radio 1 uitgezonden. Wij zitten dus tijdens elke wedstrijd van NL aan de internet-radio1 gekluisterd. Nooit gedacht dat het luisteren naar een radio-wedstrijd zo spannend zou zijn. Maar dat is het dus best wel...

Go Jack van Gelder! :-)

2 Comments:

At 02:12, Anonymous Anoniem said...

En nu liggen ze eruit...... :)
Maar ik denk dat de Kiwi's toch niet zouden begrijpen wat je ermee bedoeld. In het gunstigste geval: Rare jongens, die Hollanders. In het ergste geval kom je in een dwangbuis. :)

 
At 07:55, Blogger Erwin said...

Oh maar dat vind ik helemaal niet erg hoor :-) Ik zeg vaak over mezelf tegen Kiwis "maar trek je van mijn mening maar niets aan... Ik ben ook maar zo'n vreemde Hollander die mayonaise op z'n friet doet".

Ik voer ze salmiakballen die aan de buitenkant nog wel redelijk zoet zijn maar als ze bij de binnenkant aankomen is het te laat... zelfs uitspugen werkt niet omdat het zout zich al over je tong verspreid heeft. Gnagna... "cultural experience" noem ik dat.

Ja ze houden hier enorm van Holland en van mij ;-)

 

Een reactie posten

<< Home