zondag, november 12, 2006

Afspraak is afspraak...not

De afstand van de haven van Christchurch tot het verhuisbedrijf in Christchurch is blijkbaar erg lang, want het heeft toch nog twee volle weken geduurd voordat onze spulletjes daar zijn aangekomen en ze ze in Ashburton konden afleveren, maar vrijdag 10 november was het dan eindelijk zo ver.

Het verhuisbedrijf zou om 9:30 de container in Christchurch overladen in een vrachtwagen. Daar zou de MAF ook de controle uitvoeren, waarna ze om ongeveer 11:00 zouden afreizen naar Ashburton waar ze dan om ongeveer 12:15 zouden aankomen. Ik had gevraagd of ik bij het overladen en de MAF controle aanwezig mocht zijn, en dat was geen probleem, ik kon dan na het overladen gewoon achter ze aanrijden naar Ashburton. Mooi.

Donderdagmiddag nog maar even gebeld of alles oké was, en dat was maar goed ook! Ze hadden namelijk besloten om de container de volgende dag niet over te laden in een vrachtwagen, maar om hem meteen naar Ashburton te brengen. Ze zouden dan om 9:00 in Ashburton aankomen en daar zou de MAF dan ook de controle uitvoeren. Oh ja, dat hadden ze mij ook moeten vertellen maar dat waren ze even vergeten. Owkeeejjj… als ik niet had gebeld had ik dus om 9:30 bij het bedrijf in Christchurch gestaan, terwijl de container al lang op anderhalf uur afstand in Ashburton was aangekomen. Lekker handig dus…

Dat is trouwens wel iets waar Nederlanders hier heel erg aan moeten wennen: afspraak is in NZ vaak geen afspraak. Zo komt het bijvoorbeeld geregeld voor dat je een halve dag vrij neemt omdat iemand langskomt (de loodgieter of de koeriersdienst of zoiets), maar die heeft de afspraak verzet zonder dat even te laten weten zodat je voor niets thuis zit en opnieuw een halve dag vrij kan nemen voor de volgende afspraak. Maar goed, daar leren we ook wel weer mee leven :-)

Labels: